zondag 13 september 2015

Op weg - Een pet op!

We zijn bezig met het thema " Op weg". Onderweg nemen we een rugzak mee.  We zetten een pet op. Een pet als teken bij Wie we horen. En Hij beschermt ook onze gedachten! 

Moment 1
Inleiding :
Ik had kaartjes gemaakt van petten. Op elk petje was een gezicht getekend. Blij, boos,  verdrietig. Ik liet de kaartjes zien en vroeg hoe ze zich voelden.

Kern 1
We lazen het verhaal van Saul en David. Daar komen veel verschillende emoties in voor. Bij elke emotie stopte ik en liet ik ze aanwijzen welk petje.

Kern 2
Ik laat de kaartjes nog een keer zien. Welke past goed bij Saul,  welke bij David, welke bij Jonathan? Soms kunnen er meer.

Het kaartje met de ichtus. Aan wie kan je zien dat Hij bij de Heere Jezus hoort?  Aan David,  aan Jonathan.

Welke pet zetten wij vandaag op?  Tja, dat kunnen er veel zijn. Maar God heeft al heel vroeg tegen ons gezegd: Je bent van Mij. Hij heeft ons de pet gegeven met de ichtus. Weet je al wanneer?  Met de doop? Nee,  nog eerder! God kent jou vanaf het begin!

Leerdoel :
Wat je denkt, welke pet je op hebt,  daar handel je naar. Daarom is het belangrijk om te weten van Wie we zijn. We zijn van Hem!  We mogen onze gedachten vullen met die gedachten. Die helpen ons.

Moment 2
Inleiding 
Ik liet het kaartje met de ichtus -vis erop nog eens zien. We zijn van God! En Hij kent ons, als geen ander. Ook onze gedachten. In Psalm 139 gaat het over gedachten.

Heer',  U kent mij! Mijn gedachten,  mijn gaan en mijn staan,  mijn zitten... Psalm 139

14. Doorgrond m', en ken mijn hart, o Heer;
is 't geen ik denk niet tot Uw eer?
Beproef m', en zie of mijn gemoed
iets kwaads, iets onbehoorlijks voed';
en doe mij toch met vaste schreden
den weg ter zaligheid betreden.

Kern 
Ik had kaartjes liggen met de volgende tekst :

"Het is onmogelijk."
"Ik ben zo moe."
"Ik kan het niet."

Daarbij vroeg ik:
Denk je dat weleens?  En kan je zeggen waarom je dat denkt of wanneer? 
Zijn dit gedachten die bij deze ichtus-pet horen?  In de Bijbel staat :

Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven.Jeremia 29:11

Ik pakte de andere kaartjes:

Alles is mogelijk. (luc 18:27)
Ik zal je kracht geven. (Jes 40:31)
In Christus kun je alles. (Fil 4:13)

Ik las ze voor. Waar vind je 'm het beste bijpassen? We plakken ze erover heen.

Dus wat mag je doen als je deze gedachten hebt? Naar de Heere God!  Hij beloofd om voor ons te zorgen!



Andere gedachten en teksten die je kunt gebruiken:

"Ik kan mijzelf niet vergeven."
Ik heb jou vergeven. (1 Joh. 1:9 & Rom. 8:1)

"Ik maak mij zoveel zorgen."
Geef al je lasten aan Mij. (1 Pet. 5:7)

"Ik kom wijsheid te kort."
Ik geef je wijsheid. (1 Kor. 1:30)

"Ik ben zo alleen."
Ik zal je nooit verlaten. (Hebr 13:5)

Moment 3
Een van onze kids zit nu in groep 7 en mag de catechismus leren. Ook dat paste mooi bij ons thema: eigendom van Christus. En daarbij zien we 6 belangrijke dingen:
We zijn van Hem,  dus we mogen weten :

1. Hij heeft betaald voor mijn zonden!
2. De duivel is niet sterk!
3. Zonder Gods wil valt er geen haar van ons hoofd. Hij zorgt!
4. Hij leert ons hoe we zalig worden.
5. We hebben eeuwig leven!
6. We verlangen er naar om Hem te dienen!

Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven nietmijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben , die metZijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alleheerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet , waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.


Moment 4
Ik liet opnieuw de pet zien met de ichtus erop. We zijn van Christus,  maar soms kunnen we behoorlijk mopperen. En fouten maken. Daarover gaat het Bijbelverhaal. 

Bijbelverhaal :
Israëlieten, met de ichtus- pet op, mopperen. Er is geen drinken en het manna vinden ze niet lekker meer. Ze mopperen en zijn boos op Mozes. Mozes gaat ook in de mist. Slaat op de rots ipv spreken tegen. En toch geeft God water. Maar...Mozes mag niet meer in Kanaän komen. Fouten maken brengt zeker risico's mee. 
God laat slangen komen. Omdat ze zo mopperen op het manna. Mozes help ons. Mozes gaat opnieuw naar God. Hij mag een red -middel maken. Een koperen slang. Iedereen die gebeten is en daarnaar kijkt zal genezen. Ook wij mopperen zo vaak. Terwijl God zo goed voor ons zorgt. 

In de Bijbel staat deze tekst :
6 Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God;
7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus.
8 Voorts, broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, en zo er enige lof is, bedenkt datzelve;


Onze moppers en bezorgdheid mogen we aan God geven en Hem danken. Dan ontvangen we Zijn vrede en gaan we alles bedenken wat goed is!

 
 
Moment 5
We zongen het lied: Ik heb je bij je naam geroepen...
Deze tekst staat ook op het hoedje van papier. We onderstrepen Wie God voor ons wil zijn. We zetten het hoedje op bij elkaar en benoemen:
 
God zorgt voor je!
Hij geeft Zijn Woord!
Hij was je van je zonden...
Hij helpt je om Zijn geboden te doen!
Samen met Hem strijden we tegen fouten.
Hem willen we volgen!
 
 


Herinnering: Een hoedje van papier 
En ja, er komt  een hoedje van papier in een" kamertje" te liggen...( een wit houten huis,  kreeg ik een keer voor mijn verjaardag en ik gebruik het nu graag om herinneringen in te leggen,  Wie God voor ons wil zijn) Een hoedje om ons hoofd en onze gedachten te beschermen. Om ons eraan te herinneren dat we van God zijn en dat Hij goede gedachten heeft voor ons! Op het hoedje schrijven we de tekst van het lied van de doop.  Het teken dat we van Hem zijn! Een pet die we op mogen zetten als we op weg gaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!