dinsdag 17 maart 2015

Boekenkast... - Alleen voor jongens

Deze keer een boekentip uit onze boekenkast:

Voor onze dochter had ik in de zomervakantie voor ze naar groep 7 ging het boekje gekocht: Alleen voor meiden. Ze vond 't erg leuk om te lezen en het is erg informatief. Over alles wat er lichamelijk en emotioneel verandert als je ouder wordt. Ik had t ook liggen voor onze zoon,  de jongens versie dan. Maar er was nog geen gelegenheid om het te geven.

En toen kwam ineens die gelegenheid.  We mochten naar de schooldokter. En ze vroeg of hij wist wat er straks allemaal gaat veranderen aan zijn lichaam. Hij had geen idee. Op school krijgen ze ook wel wat,  maar blijkbaar nog niet op zichzelf toe gepast. Toen vertelde ik dat ik thuis een boekje had liggen daarover. Nou, dat was de perfecte aanleiding om te beginnen!


En elke avond lezen we een mailtje van vader en Joost.  En een weetje over dingen die veranderen en hoe mooi God dat heeft bedacht!  Hij vindt t stoer en kijkt er elke avond naar uit!  Nooit gedacht dat ik zulke momenten met onze zoon zou hebben. Samen leren over hoe mooi God het heeft bedacht. Weet je, eigenlijk dacht ik dat ik dat niet zou kunnen, omdat ik moeder ben en niet zoveel van mannen weet op dat gebied. Maar zo samen met een boekje lukt t wel! En ik hoop dat hij zich blijft verwonderen. En ik verwonder me met hem.

We hadden het ook over school.  En dat kinderen soms zulke namen gebruiken en dan heel hard lachen. Goed om ook daar samen over te praten, hoe het dan wel is.

Natuurlijk kun je niet wachten met praten over allerlei dingen tot ze 10 zijn.  Hiervoor las ik zelf het boek " Blozen mag ". Daarin staat ook hoe mooi God ons heeft gemaakt.

Welk boek gebruiken jullie om de lichamelijke ontwikkeling te bespreken met je kids ?

2 opmerkingen:

  1. Mooi zeg, waardevolle momenten met je groter wordende kerel.
    Onze boy gaat ook bijna naar groep 7. Goed idee!
    Ik heb ook het boekje 'blozen mag', maar het meeste gewoon spontaan bedacht. Omdat onze kids via vriendjes wel eens de onreine variant van informatie meekrijgen, kozen we ervoor al heel jong met ze te praten. Dat was toch wel ff wennen -hoewel ik dacht dat ik heel open was- maar hoe jonger ze zijn, hoe kinderlijker ze geloven dat God dat gewoon zo bedacht heeft (ze kijken wat verrast op natuurlijk, maar doen er helemaal niet gek over).
    Maar jouw boekje lijkt me weer mooi om echt verder door te denken over de veranderingen in je lichaam en je denken enzo.

    Boekje:papa+mama+ik is ook best goed voor kleineren, geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor dit open blog en de boekentip.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!