vrijdag 6 maart 2015

Spelen...

Een gouden tip kreeg ik van m'n schoonzus bij onze eerste: Leer je kinderen spelen,  daar hebben zij en jij veel plezier van...

En ja, ik geloof echt dat je kinderen kan leren spelen. Van de week was ik in gesprek met de juf van de kleuters. De kids waren heerlijk aan het spelen. Soms hoor ik wel eens ouders zeggen dat hun kids van het ene spel naar het andere gaan en gewoon niet echt spelen.  Op school leren ze dat wel en thuis kan dat denk ik ook.  Als onze kids het beu waren liet ik vaak een andere mogelijkheid zien. En zo doen we 't ook op school (als ik af en toe in mag vallen. Tip tussendoor: Zorg ervoor dat het netjes gesorteerd is,  net als op school.) We stonden samen te genieten van het spelen van de kids.  Dat is wat m'n schoonzus bedoelde. Jij hebt er plezier van en zij ook.

Ze spelen bij ons al vanaf 3 jaar met playmobil. Voor onze oudste dus al 10 jaar! En wat ze er elke keer weer bij bedenken,  daar kan geen computer spel tegen op.  Vroeger dacht ik dat je met playmobil maar op een manier kon spelen.  Maar ze verrassen ons telkens weer met andere dingen.  Ze hebben best veel playmobil,  maar daar tegenover staat dat ze er veel mee spelen. Daardoor kunnen ze ook van de huizen telkens andere huizen maken.  Vaak maken ze eerst een tekening hoe het moet worden. Daarna zetten ze het in elkaar. Echt daar komt bouwkundig inzicht bij om de hoek kijken. Soms staan er 3 huizen en soms een flat...  Het interieur wordt uitgezocht en gekocht in de meubelzaak. de financiële situatie wordt in een logboek bijgehouden. Ze hebben hun eigen poppetjes en extra poppetjes met andere kleren zodat je andere kleren aan hebt als je in bed ligt.  En ook wij moeten af en toe andere kleren uitzoeken. En soms speel ik ook even mee,  maar dat is eigenlijk niet meer nodig...

Ze verdienen geld,  gaan naar hun werk,  zorgen voor kinderen,  gaan naar de kerk. Een erg leuke kerk,  waar alles beeldend wordt uitgelegd.  Soms is het een zangavond met een thema. En dan worden er liederen uitgezocht en een Bijbelgedeelte wat er bij past... De kids krijgen rekenen en taal,  biologie en noem maar op.  M'n zus kocht een keer sims voor de kids op de computer( doen ze ook wel eens) ,  maar zij spelen dat uit met playmobil.




Ze hebben een speelplek waar alles kan blijven staan. Op een lage tafel, zelfgemaakt en daaronder staan de dozen met spulletjes. Wat genieten ze er met z'n drieën veel van. En wij ook!

Onze zoon heeft een plek waar hij heerlijk met lego kan bouwen...
Onze jongste dochter speelt ook graag met poppen. Ze krijgen echt goede verzorging!  Wat is het heerlijk voor de kids dat ze ruimte hebben om te spelen en het kunnen laten staan.

En af en toe ruimen ze het weer op en bedenken ze weer wat anders!  En ja... Met dat opruimen help ik nog wel eens mee. Ik hou van sorteren en het is vaak een gezellig moment!

Hebben jullie kids ook favoriet speelgoed?  En wat doen ze ermee? Of als je kids niet van spelen houden, van welke hobby's genieten ze dan?

5 opmerkingen:

  1. Mijn zoon heeft Playmobil als favoriete speelgoed. Hij speelt veldslagen na tussen de Romeinen enandere volken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je hierover blogt!
    Ik geniet er ook zo van, dat de kids zo heeerlijk kunnen spelen...
    Tof he!
    Jetje is helemaal dól op haar popjes en op eindeloos kleuren.
    R speelt heel graag met zn knikkers, en met zn playmobilpopjes (in kleermakerszit op de grond of op bed).
    G speelt graag met lego, en tekent dolgraag, en als tie samen met broertje speelt, geniet ie ook vd doldwaze speel-ideeën van broertje, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En verder denk ik heel voorzichtigjes ook een beetje dat je makkelijker leert spelen als je weinig achter n schermpje zit, en als je veel tijd thuis doorbrengt ipv bij de buitenschoolse opvang of allerlei betaald entertainment..
    Creativiteit/spelen moet ook de kans krijgen zich te ontwikkelen, denk ik..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad ze moeten wel tijd hebben om dat te ontwikkelen. Mooie aanvulling.

      Verwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!