vrijdag 20 maart 2015

Gedachten ... - 40 dagentijd

Inleiding 
De preek ging over het Heilige Avondmaal. De predikant haalde een paar keer de woorden aan " Doe dat tot Mijn gedachtenis ". Woorden die de Heere Jezus Zelf zei. Deze woorden bleven bij me hangen. Wat zou ik dat graag echt willen begrijpen! Waar mogen we dan aan denken?  Wat moeten onze gedachten zijn.
Via de Vrij zijn mail kreeg ik het volgende bericht: God reinigt ook je gedachten. Ook al over gedachten. Gedachten van mij en het Avondmaal vieren tot Zijn gedachtenis?
Een poosje terug hadden we t met onze bijbelstudiegroep over 1 Petrus 4:1 Wapent u met deze gedachten. Omdat Christus voor je zonden heeft geleden ben je opgehouden met zondigen...
Ook al over gedachten...
God kent onze gedachten...
We moeten ons wapenen met gedachten...
En wat zijn Zijn gedachten over ons?
Wat denken wij veel,  maar wat zijn Jezus gedachten vaak anders...
We willen graag kijken wat God ons hierover wil leren...

Thema
Gedachten of Tot Mijn gedachtenis...

Beeldend
Graag wilden we nadenken over wat de Heere Jezus voor ons heeft gedaan. Tot Zijn gedachtenis. Een glas, de beker der dankzegging. Rode roosjes het bloed dat voor ons vergoten is. Maar het glas wijst ook naar de drinkbeker die Jezus voor zich zag in Getsemane. Vol met onze zonden. Eigenlijk wilde Hij die niet drinken.
Het houten kruis naar de paal waaraan hij vast gebonden werd toen Hij gegeseld werd, ( door Zijn striemen is er genezing) en naar het kruis zelf. Hij is de dood ingegaan voor ons!
De doornenkroon. De spot en lastering heeft Hij op Zich genomen. Hij heeft die pijn gevoeld ervoor gebloed.
De spijkers verwijzen naar de spijkers die in Zijn handen zijn geslagen toen Hij aan het kruis werd gehangen. De zonde is weg, vernietigd toen Hij aan het kruis werd geslagen.

Tekst
1 Petrus 4:1 Wapent u met deze gedachten. Omdat Christus voor je zonden heeft geleden ben je opgehouden met zondigen...

Bijbelverhalen
We lezen uit het boekje van Ds Meeuwse "Als een Lam geslacht". Meestal lezen we alleen het verhaal en niet de toepassing. Die maken we graag samen. En nu kijken we vooral naar de gedachten van de mensen en van Jezus. Zo kijk je weer heel anders naar een Bijbelverhaal. We verbaasden ons dat God echt alle gedachten kent. Valt erg op als je er op let.

Zoals bij deze verhalen die we lazen:

De dure zalf
Jezus kent de gedachten van Maria,  de gedachten van Judas en de andere discipelen en Hij weet dat Hijzelf zal gaan sterven. Ook mooi om over na te denken is de liefde van Maria!  En daar kijken we vooral naar met de kids. Wat hield ze veel van Jezus. Als voorbereiding op Zijn begrafenis deed ze dat... Opeens besef ik dat zij wist wat Jezus voor haar ging doen! Hij kwam om haar van haar zonde en pijn te verlossen. We mogen van haar leren om God echt enorm te danken voor Zijn vergeving van onze verkeerde verlangens, te danken voor Zijn liefde voor ons tot in de dood!


Het boze plan
Judas dacht alleen aan geld. Dat maakte hem gelukkig. Waar denken wij gelukkig van te worden?  Als we nooit verdriet kennen?  Als we nooit ruzie hebben?  Als we alles kunnen kopen? Misschien lijken wel wel een beetje veel op Judas. En ja we mogen echt alles aan Gods vragen,  maar niet om het daarna te hebben en God gauw weer te vergeten. God wil voor ons zorgen,  maar wil dat we bij Hem blijven,  omdat Hij van ons houdt! En nu we zelf ouders zijn,  besef ik dat ik graag goed voor m'n kids wil zijn, dat ik ze alles wil geven,  maar dat ik het meest gelukkig ben als ze hun verhalen met ons willen delen. En wat geniet God van onze verhalen,  blije en minder vrolijke tot akelige verhalen. Omdat Hij merkt dat we Hem Zijn vertrouwen geven. Het zet me aan het nadenken: Waar heb ik Jezus voor nodig?

Hosanna
Jezus weet de Schrift. Hij zal rijden op een ezel. Hij weet de gedachten van de discipelen. Hij weet dat er een man komt die een vraag stelt over de ezel die Zijn discipelen mee moeten nemen. Hij weet dat de mensen Hem alleen als Koning willen hebben voor de oplossing van hun probleem. Hij weet wat er met Jeruzalem gaat gebeuren...

En zo lezen we het boekje door. Wat is het leerzaam om zo op een andere manier te kijken naar een Bijbelverhaal.

Leuke gedachtenspelletjes met de kids
*We hebben zo'n leuk kaartspel en daarbij moet je kiezen uit a t/m e, wat de ander zou kiezen. Gewoon leuk om elkaars gedachten te raden!
* Ik zie ik zie wat jij niet ziet. En dan raden wat iemand in zijn gedachten heeft!
* Gedachten van jezelf en gedachten van God. Sorteren... Wat hoort bij God en wat bij jou en dan lekker verscheuren wat fout is en op plakken wat van God is!
* Of wat we vorig jaar deden. Onze gedachten met rood opschrijven en Gods gedachten met zwart. Rood vel papier erover heen en je ziet alleen Gods gedachten!

Mooie liederen over gedachten


Heer U doorgrondt en kent mij,
Mijn zitten en mijn staan.
En U kent mijn gedachten,
Mijn liggen en mijn gaan.
De woorden van mijn mond O Heer die zijn voor U bekend.
En waar ik ook naartoe zou gaan,
Ik weet dat U daar bent.

Heer U doorgrond en kent mij 
Aan uw tafel - Sela
Heer, U kent mij als geen ander- Tekst & Muziek: Marcel Zimmer
U weet wat ik denk...

3 opmerkingen:

  1. Heel mooi joh!
    En ook heel belangrijk en waardevol om daar meer zicht op te krijgen he... 'wat zijn nou míjn gedachten en wat zijn Góds gedachten?'
    Ik vind die knutsel met het lekker verscheuren van 'mijn' gedachten en opplakken van Gods gedachten ook echt geweldig..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een blog vol gedachten! Mooi geschreven. Micha 7:19. "Ik zal hun wandaden vergeven en aan hun zonden zal ik niet meer denken." ( een tekst over het niet-meer-aan-denken van God)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!