zondag 18 januari 2015

Naar de kerk met kinderen...

Toen onze kinderen voor het eerst mee mocht naar de kerk vonden ze dat geweldig. Dat het niveau niet helemaal afgestemd was op hun niveau was niet zo belangrijk. Maar wat voelden ze zich groot! Later ging het toch wel een beetje lang duren. Als ouders is het dan ook een hele kunst om ook rustig te kunnen luisteren. Tot 6 jaar mogen ze s middags naar het Bijbeluurtje, maar daarna wordt toch verwacht dat je mee kan naar de kerk. Hier wil ik een paar tips delen die we zelf al doende hebben geleerd en we zijn trouwens nog steeds niet uitgeleerd...

Vanaf 3/4 jaar mochten ze hun psalmboekje meenemen naar de kerk. We zochten de psalm samen op die op het bord stond. Met zingen keken we samen in het psalmboekje, ook al konden ze niet lezen. Ik wees de woordjes aan en zong het duidelijk voor. Wat was het een feest als we een versje zongen wat ze kenden! Herkenning! Op de PABO leerden we lesgeven vanuit de belevingswereld van de kinderen. Dat zou ook mooi zijn als we dat voor de kerkdienst kunnen doen.

Hier wat tips:

* Ik maakte een boekje met plaatjes van de onderdelen van de kerkdienst... Na elk onderdeel konden ze de blz omslaan. Wil je een kopie van dit boekje? Stuur dan een mail naar mij. Dan stuur ik het naar je op! Want helaas weet ik nog niet hoe ik dat op deze blog moet zetten. ( Oja, als jij dat wel weet? Stuur me dan een tip!) En via deze link zijn er ook allerlei kerkboekjes te downloaden!
* Later kregen ze een boekje waar ze ook de punten in op konden schrijven van de kerkdienst. Ook tekenen ze wel eens iets. ( ook wat niet met de dienst te maken heeft, maar ach ook mijn gedachten dwalen wel eens af.)
* We zongen de psalmen van de kinderen die ze op school leerden regelmatig... Tijdens de kerkdienst konden ze die meezingen. Onze kerkenraad was op de hoogte van de psalm die ze op school moesten leren en die werd dan ook meestal gezongen...
* Op school leren de kinderen ook elke maand een tekst. Regelmatig haalde de Predikant die we toen hadden deze tekst aan... ( gewoon even een mailtje sturen naar hem...)
* Ook de gezinsmomenten en de Bijbelverhalen die we thuis lezen zijn soms herkenningspunten in een preek. Dan stoten ze ons aan en zeggen ze : Dit hebben we van de week gelezen!
* We lazen iedere zondagmorgen uit een boekje over de kerkdienst. Elk onderdeel van de dienst kwamen we tegen. We leerden de zegen, we hadden het over de wet, waarom we in onze kerk een hoed op hebben, tot en met de zegenbede aan het eind van de dienst. 
* Om voor te bereiden dat God ons vandaag in Zijn huis wil ontmoeten en wij daar onderdeel van zijn zingen we graag het lied: Breng ons samen:




Dat kunnen wij allemaal aanbieden. Maar wat als je kind moppert... vervelend is??? Omdat je daar een hekel aan hebt en geen zin in gezeur hebt reageer je vaak automatisch een beetje mopperend.  In de Bijbel las ik deze tekst: Al iemand zondigt, een zonde niet tot de dood, bidt tot God en Hij zal hem het leven geven. ( 1 Johannes 5:16) Ipv terug mopperen ging ik deze tekst toepassen en bad ik voor zijn mopperende of vervelende gedrag en vroegen we God om Zijn  liefde te laten zien aan hem... Het gaf rust om te bidden en het gedrag verbeterde, soms zelfs zonder correctie, waar ik dan ook weer blij van werd.
Ook zeggen we vaak voor dat we naar de kerk gingen dat we graag stil willen zijn om aan Gods woorden te denken. Uitleg waarom we graag stilte willen hebben is ook belangrijk. En dat moet je misschien best regelmatig herhalen.
Eigenlijk was en ben ik God ook dankbaar dat Hij ons door zijn gedrag leerde om voor alle kinderen te bidden die het lastig vinden om te luisteren in de kerk, maar ook voor kinderen die het uit zichzelf goed kunnen. We leerden bidden voor andere ouders om wijsheid. Maar ook voor de mensen die zich soms lastig kunnen concentreren als ze zien dat een kind van een ander nog niet stil kan zitten. Voor de predikant om het Woord duidelijk te brengen. We hebben allemaal Zijn zegen nodig!
Of als ze al mopperen voordat ze naar de kerk gaan. Soms heb je tijd om opnieuw uit te mogen leggen waarom we naar de kerk gaan. Soms lijkt het voor hun maar een beetje zitten. We hebben allemaal wel eens iets wat niet leuk lijkt, maar soms mogen we ook gewoon even lekker zitten in Zijn aanwezigheid. Die tijd kunnen we ook nuttig besteden en eigenschappen van God opschrijven. Of je favoriete lied opschrijven over  God. We willen ze ook graag trouw leren. Als het een keer niet leuk is, loop je niet weg. Dan blijf je en probeer jij het zelf positief te maken.
Maar benoem ook wat goed is, wat fijn was in de kerk. In Flippensen 4: 6-9 leren we dat we alles in gebed mogen brengen bij God, door bidden en smeken en met DANKZEGGING. God gaat er mee aan de slag als wij het aan Hem geven. Maar er staat ook dat we mogen bedenken alles wat eerlijk is, wat rechtvaardig is, wat rein is, wat liefelijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is, zo er enige lof is, bedenkt datzelve!

Na de dienst hebben ze niet altijd zin om gelijk over de dienst te praten. Zoek een moment wat bij jullie past. Enkele vragen om een gesprek te beginnen?
* Weten jullie nog waar het over ging?
* Welke tekst?
* Was er iets wat je wil onthouden?
* Welk lied vond je mooi?

Tips om het geleerde van de preek vast te houden:
We schrijven de tekst op een kaartje en laten dat liggen om onszelf er nog een aan te herinneren in deze week. 
We zingen nog een lied uit de bundel die ook bij de preek paste. ( in onze kerk worden alleen psalmen gezongen) 
We lezen bij de maaltijd nog een keer het Bijbelgedeelte.

Hebben jullie nog tips voor naar de kerk gaan met kinderen? 




13 opmerkingen:

  1. Mooi. Goede tips! Ik schrijf voor onze oudste ook wel eens 3 woorden op waarvan ik denk dat die veel voor zullen komen in de preek. Elke keer als hj 1 van de woordjes hoort, mag ie een streepje zetten. Kan hij soms lang volhouden. Niet altijd, zeker niet als ik een verkeerde inschatting maak aan het begin van de dienst :).

    Groetjes!
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank voor je tips! en ja...helaas ook hier gemopper...onze oudste schrijft dikwijls op wat ze mooi vind. meestal pikt ze wel de kern eruit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knap, hè, dat ze dat wel aan kunnen geven! Voor jullie ook veel wijsheid toegewenst bij de " moppers". Hoe minder je er zelf op reageert hoe sneller t over gaat!

      Verwijderen
  3. Sjoh, wat een mooie blog! Zo open ook! Dank je wel.
    Mooi om voor je kind te bidden (nav die Bijbeltekst) als je kind net ff dwars ligt vlak voor de kerkdienst. Vond ik heel mooi om te lezen. Ik ga dan vaak meteen 'sturen', maar een volgende keer wil ik eerst eens bidden!!

    Herkenbaar, wij leggen dat ook regelmatig uit, dat stil worden voor God. En het verbaast me ook wel eens dat je het best vaak moet herhalen.
    Maar ja, wat moet de Heere ook vaak lessen herhalen in mijn leven...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi, dat je dat zegt! ( over die lessen die God ook vaak van ons moet herhalen) Dan zie je wel iets van Gods geduld, hè? En samen met Hem krijg je dan ook weer geduld om t te herhalen...

      Verwijderen
  4. Verder genieten de boys gelukkig best van het in de kerk zijn. Dat vind ik echt mooi om te zien. Ik aarzel soms trouwens hoe strict ik wil/moet zijn. Aan de ene kant een gezond stuk discipline, aan de andere kant mogen kids ook kind zijn.
    Maar tekenen in hun schrijfboekje? dat vind ik nou altijd weer zo'n lastig punt..

    Verder vroegen we eerst vaak in de auto: "Wat léérde je vandaag over de Heere?"
    Toen hadden we het er eens over dat de Heere echt spréékt in de kerk. En sindsdien vraag ik regelmatig: "Wat zei de Heere vanmorgen tegen jou?"
    Dat is echt een indrukwekkende vraag. Voor hen, maar ook voor mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd niet aan tekenen beginnen! Het is nu weer een kunst om t om te keren naar aantekeningen maken over de preek.

      Mooie vraag! Wat kunnen we veel van onze kids leren!

      Verwijderen
  5. Wat een mooie blog! Ik ben wel benieuwd welke boekje jullie lazen met alle onderdelen van de kerkdienst erin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,

      Bedankt voor je mooie reactie! Het boekje heet Komt tot Mij en is geschreven door Andrea van Hartingsveldt -Moree.

      Groetjes,
      Els

      Verwijderen
  6. Ha Graag ontvang ik het kerkboekje met op elke pagina onderdeel van de kerkdienst. B.v.d. Gr. Katinka, kaaadriaanse@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!