donderdag 1 januari 2015

Oud en nieuw...

Deze week stond in het teken van oude spullen opruimen. Dan kom je soms leuke dingen tegen die we gedaan hebben. Sommige dingen zijn te kostbaar om op te ruimen. Ook keken we foto's van het afgelopen jaar... Het jaaroverzicht van het jeugdjournaal...We haalden herinneringen op... Wat vond jij het leukst...Wat was het akeligste nieuws...

Staat er in de Bijbel ook iets over oud en nieuw vroeg een van de kinderen? Ik heb wel iets gevonden en onze oudste wist ook al een Bijbeltekst.

2 Korinthe 5:17
Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen.

Ik liet wat rommel zien uit de prullenbak. Zou je daar blij mee zijn als ik dat aan je gaf? Nou...nee! God is er wel blij mee als je met je "oude rommel" bij Hem komt. Op oudejaarsavond in de kerk hoorden we dat Hij van onrust, rust maakt. Samen bedachten we welke voorbeelden de Predikant nog meer noemde in de preek. Van zonde- vergeving, van verdriet- troost... Wanneer gij zult gaan door het water- Ik zal bij u zijn... Door het vuur - Je zult niet verbranden... God keert alles om! We leerden dit lied:

Ik pakte de Bijbel en las het verhaal voor van de verloren zoon uit Lukas 15. Wat was oud? En hoe werd het nieuw? Een kus, een knuffel/ omhelzing, een schoon kleed, een ring...Lekker eten! Dat doet God als we naar Hem toekomen met onze rommel. Bijzonder!

Ik had een afgedankte pot neer gezet. Deze pot gaan we als nieuw maken. We gingen met zn allen aan de slag. We schreven er 2015 op. Ook maakte ik er briefjes bij. Daarop kunnen we schrijven wat God voor ons doet in 2015. Bedankt voor het idee, Ilse!

En toch zat ik ook een beetje met een kramp in mijn maag. Stel je voor dat er hele moeilijke dingen gebeuren... Zou ik dan God toch kunnen danken aan het eind van het jaar? Zouden we het toch wel doen? Maar ja, de pot was al gemaakt...

Toen kwam de nieuwjaarsdienst: De Predikant preekte over deze tekst:

Hij dan zeide: Zou Mijn aangezicht moeten medegaan, om u gerust te stellen?

Ja, met Hem zal het gaan. Hij gaat met ons mee. Ook in het nieuwe jaar 2015! Wat een heerlijke belofte!

3 opmerkingen:

  1. Graag gedaan hoor :)
    Top idee he....
    Ben zo benieuwd.... naar wat we 31-12-15 tegen gaan komen in die pot... Gaaf dat je het overgenomen hebt!
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi tekst, waar jullie predikant over preekte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk idee, met die afgedankte potten.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!