dinsdag 20 januari 2015

Iedereen is anders...

Iedereen is anders. Een thema wat regelmatig terugkomt in ieder gezin. We hebben er al regelmatig met gezinsmomenten aandacht aan besteed. Dat iedereen uniek is. Dat ook zij dat zijn. En dat we waardevol zijn voor God. Maar soms is het ook gewoon even lastig, dat iedereen anders is. Ik denk aan onze zoon die nu te maken heeft met verschillende leerkrachten en pleinwachten. Natuurlijk proberen ze alles goed af te stemmen. Maar iedereen is toch anders.

Als ik kijk naar mezelf. Als ik oppas in de crèche op zondag vind ik dat de kinderen ( 4-6) geen ren-spelletjes mogen doen. ( Misschien wel heel streng...) Er staat speelgoed en daar mogen ze mee spelen. En we zingen en maken een werkje en lezen wat voor. De overgang naar de kerk is anders zo groot!Dus kunnen ze best rustig spelen en dat pikken ze als ik dat uitleg. ( En ik kan ook nooit zo goed boven de drukte uitkomen... Hele goede reden, toch?) Bij iemand anders is dat weer anders en mag het wel... Allebei anders, maar allebei niet verkeerd.

Soms komen ze hevig verontwaardigd thuis omdat ze nu iets niet mochten wat anders wel mocht.
Herkenbaar?

Reden voor een praatje en ik probeerde het volgende uit te leggen, (niet allemaal in een keer...)
Iedereen is anders. Jij vindt weer andere dingen leuk als je vriendje. Wat doe jij graag? En wat doen jullie graag samen? En wat doe je graag met een ander vriendje?
Jullie vinden niet altijd hetzelfde leuk. Kan je een voorbeeld noemen? Zo is dat ook met andere leerkrachten en andere pleinwachten. De een vindt dit niet kunnen op het plein en de ander wel. Hij kan daar best een paar voorbeelden van noemen.

Je kunt op verschillende manieren reageren:

1. Protesteren
2. Luisteren

Protesteren... is iets wat je als eerste misschien denkt. Nou, daar heeft hij ideeën genoeg voor! Ik laat 'm even lekker spuien... Maar we hebben het ook over de gevolgen. Wat kunnen de gevolgen zijn? Strafwerk, nablijven... Minder leuk... Maar je kan het kiezen...

Luisteren... lijkt minder leuk. Maar je kunt ook genieten van wat je allemaal wel mag. Wat mag je allemaal wel doen? He, dat valt dan even moeilijk om dat te bedenken. Maar na een tijdje gedacht te hebben lukt het wel. En als de andere juf of pleinwacht er is waar het wel van mag, dan... extra genieten.

Dat laatste, luisteren,  is het moeilijkst, maar wel het stoerst!

Hij wordt groot. Groot genoeg om zelf beslissingen te nemen. Zelf een keus te maken. En wij kunnen hem een klein beetje helpen...

Hij ging weer naar school en ik heb niets meer gehoord toen hij thuis kwam. Soms is spuien alleen al voldoende...

2 opmerkingen:

  1. Mooie blog! Je doet het heel erg goed. Voor mij is het lezen van je blog echt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel! Ik vind t erg fijn om te doen, maar ook wel weer spannend of anderen t waardevol vinden om te lezen...

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!