dinsdag 8 september 2015

Gemeente -zijn: Ik wil meer...

Zilver en goud heb ik niet,  maar wat ik heb geef ik je in de Naam van de Heere Jezus: Sta op en wandel!
Handelingen 3

Met deze tekst begonnen we een vergadering van de kerkelijke verenigingen. Een nieuw seizoen waar we mee gaan starten. Geluk en rijkdom is er niet te koop in de kerk. Maar wel genezing bij de Heere Jezus.

In onze kerk worden er veel activiteiten gehouden. Niet alle activiteiten worden trouw bezocht. Dat is jammer. Maar zegt dat iets over onze staat in Christus? Misschien dat juist wel mensen Gods Woord in praktijk willen brengen en er willen zijn voor hun gezin. Dan is een kleine opkomst niet erg. En toch zoeken we het in andere dingen.
" Als ze nu eens leukere liedjes zongen..." is zo'n voorbeeld. En ja er zijn ook leuke liedjes,  die we niet mogen zingen in de kerk. Onze kerk heeft best regels, maar welk gezin niet?  Als we gaan kijken wat we allemaal niet mogen en daar boos om worden of teleurgesteld,  worden we echt niet gelukkig. Als we kijken naar wat allemaal wel kan en mag en we daarvan genieten, word je een stuk gelukkiger.

Regels zijn fijn. Wat zouden we moeten zonder verkeersregels? Misschien vinden we niet elke verkeersregel zinvol,  maar het zorgt wel voor duidelijkheid en veiligheid. De een zal proberen z'n zin door te drijven. De ander zal zich erbij neerleggen. Maar daarbij blijven we nog steeds Nederlander.
En zo is dat in een kerk ook. De een zal genieten van alles wat wel mag en zo God kunnen prijzen. De ander zal het wel proberen om buiten de regels om te gaan om zo op zijn manier God te prijzen. Met alle teleurstelling en moppers misschien. Maar het belangrijkste is dat we weten dat we het eigendom zijn van onze Heere Jezus Christus. Dat mogen we in alle discussies niet vergeten.

Ik kwam thuis en liep wat in mezelf te mopperen. Wat zou het fijn zijn als de mensen eens meer God gingen prijzen ipv discussiëren over randdingetjes. Kan God dat dan niet regelen?  En ineens liet Hij me zien.  Jij bent precies hetzelfde. Ook jij wil meer.

We zijn hetzelfde als het volk Israël. Het heeft wat af gemopperd in de woestijn. En waar ze om mopperden? Om hetzelfde manna, om reuzen in het land Kanaän... Eigenlijk om niets...Hun gemopper liep vaak uit op straf. Zou God ons kunnen zegenen als wij mopperen?

Maar geld en goud en minder gemopper heb ik niet. Maar wat Ik wel heb, geef Ik je!  Ik troost,  Ik ben bij je,  Ik zorg voor je,  Ik vergeef je, Ik help je, Ik zegen je...Sta op en wandel op Die weg! 

Een gebed ook voor de verenigingen: Mogen we opstaan en wandelen in Uw vergeving, Uw liefde....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!