zaterdag 8 november 2014

Het Woord van onze God houdt eeuwig stand... en over betrouwbaar zijn...- Bijbelse leermomenten met kids...

Ik hou van Thema's. Om er samen over te lezen, samen over te zingen, samen over te praten, samen iets te bekijken, creatief bezig te zijn... Vaak begint het thema, n.a.v. een preek of een lied. ( Deze keer door de herfst en hervormingsdag) Dan ga ik erbij bedenken welke Bijbelverhalen erbij passen, welke liederen en gesprekjes komen dan vanzelf...

Deze week hebben we nagedacht over "Het Woord van onze God houdt eeuwig stand". We begonnen deze week met te kijken naar een bloemstukje wat ik gemaakt had, n.a.v. het lied "In de herfst verdort het gras". Een "bloemstukje"met gras en met bloemen (steranijs), een mok bij met herfstspulletjes er in. Herfst is: Warme chocomel en / of een mok soep. In de mok had ik een stokje als lepel en wat hazelnootjes, herfstblaadjes. Herfst dus...
Ik liet het bloemstukje zien aan de kids. En vroeg wat aan het woord van onze God herinnert. Dat was de steen. Gods Woord houdt eeuwig stand. Deze tekst staat ook in 1 Petrus 1: 24 en 25

We zongen het lied:

In de herfst verdort het gras
de bloemen vallen af
en de vogels die er waren
vliegen naar een ander land
Maar t Woord van onze God
Het Woord van onze God
Het Woord van onze God houdt eeuwig stand

t Is de rots waarop wij bouwen
wij bouwen niet op zand
Wie het Woord van God vertrouwen
zijn veilig in Zijn hand...

We praten over alles wat verdort...Dingen en spullen zijn vaak zo belangrijk voor ons, maar is het blijvend van waarde? Gods Woord wel. Dat blijft! Toen we klein waren, werden we al gedoopt... God en Gods Woord met ons verbonden. Het is altijd met ons meegegaan. Het ging al met onze ouders mee, opa's en oma's... Gods Woord blijft! Eeuwig!

Deze week hebben we gelezen over het Woord dat eeuwig stand houdt. We lazen van de tien geboden op stenen tafelen, van de stenen die herinneren aan de tocht door de Jordaan, van het altaar dat bij de Jordaan was opgericht om de kinderen van Israël eraan te herinneren dat er in Silo een tempel staat. We praten erover wat ons aan Gods Woord herinnert... En hoe we elkaar eraan kunnen herinneren. Maar ook dat je samen met Gods Woord sterk staat. Het Woord van God wordt ook gebruikt bij de geestelijke wapenrusting. En wat is het verhaal met de dwaze en wijze bouwer ook weer een mooie les. Bouwen op de Rots! En de tekst die we geleerd hadden op school: Wie op de Heere vertrouwen zijn als de berg Sion, die voor altijd blijft...We baden met elkaar en dankten God voor Zijn WOORD, wat in de la ligt... (Daar lag de Bijbel op dat moment) Maar o, wat klonk dat stom! In de la, in je hart zul je bedoelen! En inderdaad Gods Woord berg ik op in mijn hart! Zomaar heerlijk gelachen...

We hadden het over "God houdt Zijn Woord" en "Hij doet wat Hij beloofd"... Maar ook over: Hou jij je aan je woord? Doe jij wat je beloofd? M'n jongste dochter had een verrassing op school. De juf had gezegd dat ze het nog maar niet tegen de ouders moesten zeggen. Ik natuurlijk een beetje proberen... Maar ze vertelde het niet. En ik zei dat ik er ook trots op haar was. Als iemand vraagt om het niet door te vertellen dan ben je "betrouwbaar"als je het ook niet doet. En natuurlijk was ook zij daar weer trots op.

Ook liet God deze week zien dat Hij betrouwbaar is en Zijn Woord eeuwig blijft. Daar schreef ik over in mijn vorige blog.

En kinderen laten je ook een beetje naar jezelf kijken. Dat zie ik als zo'n zegen van God. Zelf dacht ik er ook over na of ik betrouwbaar ben. Ik hoop t! En wat schieten we ook daar in te kort. Dit thema zette me er bij stil om ook in dat opzicht op God te willen lijken. En we vragen het ook samen of Hij dat aspect in ons wil laten groeien...

Nog wat mooie liederen die we zongen:

Wie op de Heer vertrouwen...
Lees je Bijbel...
In de B-IJ- B -E-L, mijn trouwe metgezel...

Nog een leuke over de Bijbel, van de cd "in de wolken"








2 opmerkingen:

  1. Fijn inkijkje in je huisgodsdienst! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig thema. Ja, Gods Woord houdt stand want Hij is betrouwbaar, onze God.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!