dinsdag 12 augustus 2014

Golfbrekers op het strand... ( deel 2)- gezinsmoment

Op het strand zijn er golfbrekers of paalhoofden te vinden. Ze zorgen ervoor dat de golven breken en dat het zand beter blijft liggen en niet zo snel wegspoelt.

Het doel van pieren en paalhoofden is om de eb- en vloedstroom uit de kust te houden. Over eb en vloed lees je meer via het kopje 'Stroming'. Door de eb- en vloedstroom stroomt het water met veel kracht langs de kust en zonder de paalhoofden zou het strand afslijten. En zodra het strand op zou zijn, zou het duin gaan afslijten.(veiligstrand.nl)



Toen we aan het lezen waren over de Israëlieten die uit Egypte geleid werden en reisden in de woestijn, viel ons op dat als de Israëlieten tegen een probleem aanliepen er vaak hout aan te pas komt om de situatie op te lossen. Met de kids benoemden we deze situaties.

* Bij de Farao: staf(hout) veranderde in een slang en at andere slangen op. Later werd het weer een staf.
* Voor de rode zee: Egyptenaren kwamen achter hen aan. Met de staf over de Rode zee en er kwam een pad.
* Bij Mara: Water was bitter. Met een hout werd het zoet.
* Bij Rafidim was er dorst. Mozes moest met de staf op de rots slaan en er kwam water.
* Bij Rafidim moest er gevochten worden tegen de Amelekieten. Mozes hield samen met Aaron en Hur de staf omhoog.
* Bij de berg Horeb: Er kwamen palen rond de berg om het volk te beschermen dat ze niet op de berg gingen.

Bij elke situatie die we benoemen zetten we een "paalhoofd" neer in het zand. God zorgde vaak met een hout of een staf dat er een oplossing kwam. Net als bij de "paalhoofden en golfbrekers" op het strand. Ze beschermen het land. Zo beschermt God ons ook, door de Heere Jezus. Hij is ook aan het hout geslagen. Misschien wijst het wel daar heen. Als we kijken naar het kruis is er redding. Want Hij heeft de wereld overwonnen. Als we al die situaties zien en lezen dan is het ook veilig bij Hem.
( Eigenlijk moet je de geschiedenis echt zelf even lezen. Zoveel in te leren.)

Ik ben tegen alles bestand door Hem die mij kracht geeft.
Filippenzen 4:13


Deze "kalender" kreeg ik van m'n zusje kado van de week. Hij kwam al gelijk van pas. Het gaat er niet om dat we machtig zijn om alle situaties aan te kunnen, maar dat we persoonlijke omgang met Hem hebben. Hij wil ons genezing geven, maar meer nog wil Hij dat we onze Geneesheer kennen.





We zingen nog wat liederen over de macht en kracht van God en dat God er voor ons zal zijn.

Ik zal er zijn- Sela

De Heere is mijn Kracht, mijn Lied  en mij tot hulp geweest...

U bent mijn schuilplaats  Heer', U vult mijn hart steeds weer, met een verlossingslied, telkens als ik angstig ben steun ik op U, ik vertrouw op U, als ik zwak ben, ben ik sterk in de kracht van de Heer.

Verder vond ik nog deze Bijbelteksten over de Kracht van God:

Wees niet bang, want ik ben bij je,
vrees niet, want ik ben je God.
Ik zal je sterken, ik zal je helpen,
je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand.
Jesaja 41:10

Maar de Heer is trouw, hij zal u kracht geven en u tegen het kwaad beschermen.
2 Thessalonisenzen 3:3

Ik ben tegen alles bestand door Hem die mij kracht geeft.
Filippenzen 4:13

God heeft ons niet een geest van lafhartigheid gegeven, maar een geest van kracht, liefde en bezonnenheid.
2 Timotheus 1:7

Aan hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken, aan hem komt de eer toe, in de kerk en in Christus Jezus, tot in alle generaties, tot in alle eeuwigheid. Amen.
Efeze 3:20-21

Ach HEER, mijn God, u hebt met uw grote kracht, met uw machtige arm, de hemel en de aarde gemaakt. Voor u is niets onmogelijk.
Jeremia 32:17

Zie uit naar de HEER en zijn macht,
zoek voortdurend zijn nabijheid.
1 Kronieken 16:11

Zij verkregen het land niet met het zwaard,
niet hun eigen kracht heeft hen gered,
maar uw rechterhand, uw arm,
het licht van uw gelaat. U had hen lief.
Psalm 44:4

Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.
Handelingen 1:8

Hij geeft de vermoeide kracht,
de machteloze geeft hij macht in overvloed.
Jesaja 40:29

Toen zei hij: 'Luister, dit zegt de HEER over Zerubbabel: Niet door eigen kracht of macht zal hij slagen - zegt de HEER van de hemelse machten - maar met de hulp van mijn geest.'
Zacharia 4:6

De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God.
1 Korinthe 1:18




1 opmerking:

  1. Mooi Els! zoveel kracht bij God, waar we in mogen delen...als ik zwak ben..

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!