woensdag 3 juni 2015

Aan tafel: Een Zeeuws tintje...

Het Thema van de middag met ouderen en alleenstaanden in onze kerk is deze keer 200 jaar Zeeland. Een paar jaar geleden had ik al veel gedaan met boerenknopen en van die mooie Zeeuwse klederdracht stof. Heerlijke Zeeuwse producten stonden toen op tafel... Dus nu toch wat anders... 

M'n inspiratie was het Zeeuwse Wapen. Blauw met witte golfjes een een leeuw met luctor et emergo ,  ik worstel en kom boven. 


 Ik verfde golfjes op het windlicht. Kocht een rode bloem, lijkt op een leeuwenmuil en gele roosjes van de kroon,  die ook op het wapen staat. Ik had nog blauwe en witte servetten in verschillende maten.  En die blauw -witte strepen komen ook terug in de vlag...











We beginnen met een gebakje. Deze keer witte kwarktaartjes met daardoorheen blauwe bessen. Van de week al begonnen met kwark in muffin -vormpjes te doen in de vriezer. Een rond koekje als bodem. Even omkeren en garneren...





Daarna hebben ze nog puur / wit of melk chocolade met stukjes babbelaar. Toch nog een Zeeuwse smaak.


Na de lezing zetten we lekkere hapjes op tafel met een glaasje bowl of sap. De hapjes zijn in blauw -wit - geel -rood. ( van het Zeeuwse Wapen) De kaasjes leg ik op een schaal als golfjes, dadels met roomkaas ook en in het midden rode tomaatjes ( Van de rode leeuw) en aan de rand nog kaaswafeltjes.( van de kroon) (Vraag me af of de mensen 't zien. Zien jullie 't?)


Gelukkig heb ik altijd hulp van gemeente- leden. Vaak mensen die het zelf lastig vinden om iets te bedenken, maar die t super leuk vinden om het klaar te maken. (En die zelf zulke andere talenten hebben. Want ik zie mezelf nog geen orgel spelen, een spreker uitnodigen, enz...) Ik heb briefjes klaargelegd,  dus ze kunnen zo aan de slag! 



 Het is altijd bijzonder om samen deze middagen te hebben. Iedereen probeert zich aan het thema te houden en iedereen vult het weer zo anders in. Ik geniet op de achtergrond  van de Bijbel die open gaat,  de organisatie,  de lezing,  de vriendelijke mensen,  onze ouwetjes,  het klaarzetten,  het samen zingen,  het opruimen. Mooi stukje van Gemeente-zijn. 

Waar liefde woont,  gebied de Heere Zijn zegen! 










4 opmerkingen:

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!