donderdag 25 juni 2015

Een kei... /Een rots... Vaderdag

Mijn vader is een kei en mijn God is een Rotssteen! 
We hebben een kei van een vader. De kids en ik zijn geweldig blij met hem. (Vaders geven net dat stukje extra's dat moeders niet kunnen geven.) Dat hebben ze ook laten merken op vaderdag . Door de kado 'tjes,  door vroeg uit bed te gaan,  door de tekening met leuke tekst.
En ook wij schreven een kaart aan onze vaders en danken God voor wie zij voor ons zijn.
Maar ook God is onze Vader. Hij is onze Rots. Op Hem mogen we bouwen. Ik ben de Heere,  jouw God,  jouw Rotssteen. Daar willen we verder in leren in de komende week.

Nieuw thema:
Ik legde een stukje rots neer. Daarover gaan we lezen in de Bijbel. Ik las het verhaal van het huis op de rots. Je kunt het lezen in Mattheus 7: 24-29.

Het verhaal is overbekend. Maar nu vroeg een van de kinderen: Wat zou er bedoeld worden met de storm en de regen.
Een mooie vraag om samen over na te denken. We kwamen uit op: Als er ruzie komt of onenigheid. Klem je je dan vast aan de Heere,  je Rotssteen of blijf je boos en hou je niet op. Dan heb je geen houvast en wat gebeurt er dan???  Net als het huis op het zand...
Natuurlijk zijn er nog meer voorbeelden te noemen. Maar we gaan ook op zoek naar voorbeelden in de Bijbel. We lezen een boekje van Petrus. Zijn naam betekent rots en is gegeven door de Heere Jezus Zelf.

Hieronder staat wat het thema was. Welk lied we zongen en welke woorden we op de rots plakten met tape,  en wat de regen en storm deed.

Mooie liederen om te zingen :
Een wijs man bouwde zijn huis op een rots...
Hij is de rots,  waar ik op sta...
Psalm 62:5 In God is al mijn heil,  mijn eer,
mijn sterke Rots... 

Jij bent een kei :
We lazen verder in een boekje over Petrus. Dat Hij eerst Simon heette,  maar nu de naam Petrus kreeg. Rots!  Een kei. God vind ons ook geweldig. Dat zegt Hij en bevestigt Hij ook bij de doop. Hij wil jouw God zijn. Zijn Naam verbonden met onze naam. Net als Petrus,  rots met God Die een Rotssteen is. Zondag werd er net een kindje gedoopt. En wat heerlijk om dan weer even terug te kijken naar onze doop. En de betekenis ervan!
Ik heb je bij je naam geroepen,
Je bent van Mij, heeft God gezegd..
Hij kent je! 
Je bent niets waard 

Hij wil bij jou zijn:
We lazen verder in het boekje. Zomaar een kort stukje. En dan samen genieten van wat God zegt. De Heere Jezus wil in het bootje van Petrus en praat zo met de mensen. Wat moet het heerlijk zijn om zelf Gods stem te horen...
Spreek Heer, spreek want ik luister...
Hij spreekt tot ons! 
Hij is ver weg

Hij heeft macht over de vissen :
De hele nacht gevist en niets gevangen?! Op het Woord van Jezus gaan ze opnieuw vissen en wat een vangst!
Uw macht is groot,  Uw trouw zal nooit vergaan... 
Machtig God,  Sterke Rots... 
Macht over de vissen!
Hij denkt niet aan gewone dingen 

Hij geeft hun een taak :
Wat zijn ze verwonderd over de visvangst. En dan geeft de Heere Jezus hen zelf de taak om mensen bij Hem te brengen. Ze zullen vissers van mensen worden.
Laat mij zijn een instrument,  Heer in Uw hand! 
God helpt bij je taak 
Ik kan geen mensen bij God brengen 

Hij grijpt je hand... 
Wat schrokken ze van de gedaante op het water. Maar het was de Heere Jezus!  Petrus wilde naar Hem toe. Over de golven. Maar toen... Hij keek naar de golven en zonk in het water. Jezus grijpt zijn hand. Kijk niet naar de omstandigheden Petrus,  maar naar Mij.
Kom aan boord... Pak die uitgestoken hand!
God grijpt je hand
Angst voor de omstandigheden 

U bent de Christus! 
De Heere Jezus vraagt wat de mensen van Hem denken. De mensen denken een profeet. Maar Petrus,  hoe denkt hij daarover? U bent de Christus,  de Zoon van de levende God! En wij?
Heer,  U bent mijn leven... 
God is de levende! 
God is niet zo bijzonder 

Hou je aan de regels...
De mensen wilden weten of de Heere Jezus ook belasting betaalde aan de tempel. Eigenlijk was dat niet nodig,  want het was het huis van Zijn eigen Vader. Toch deed de Heere Jezus het. Petrus mocht een vis vangen en de munt die in de bek zat aan de tempel geven.
Hou je aan de regels... 
God helpt om het goede te doen! 
Regels zijn niet belangrijk 

Blijf je bij me?
Veel mensen blijven maar even bij de Heere Jezus. De Heere Jezus vroeg: Willen jullie ook niet weggaan?  Maar nee,  Petrus zei: Naar Wie moeten we anders?  We kunnen niet zonder Uw Woorden.
Laat m' in U blijven,  groeien,  bloeien... 
Blijf dichtbij Hem! 
Af en toe naar Jezus is vaak genoeg 

Wat een noodweer, als je de plaat bekijkt. 
Maar laten we bouwen op de Steenrots! 




1 opmerking:

  1. O dank je wel. Wat een mooie post. Ja, amen. Laat me in U groeien en bloeien.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!