zondag 1 mei 2016

De bron van liefde voor je huwelijk!

Van de week 16 jaar getrouwd. Lief en leed gedeeld, zo zeggen ze dat wel eens, maar het is ook echt zo!  Vorige week waren we op de bruiloft van een collega-juf. Er waren heel wat momenten die me raakten. Liefde is zo iets moois,  maar ook iets kwetsbaars!  We zien om ons heen zoveel huwelijken stranden. En dat terwijl ze ook  zo stralend begonnen. M'n hart huilt! Is er toekomst voor huwelijken?

Wat we elkaar beloofd hebben 
(Hier de versie waarin je zelf de woorden uitspreekt. Dat was zo op de bruiloft die we mee vierden. Zelf hadden we de versie waarop we ja moesten zeggen.) 

Belofte van de bruidegom 
NN, ik verklaar hier voor God en zijn gemeente, dat ik je als mijn wettige vrouw uit 
Gods hand aanvaard, en ik beloof dat ik je, met Gods hulp, nooit zal verlaten in 
goede noch kwade dagen, in rijkdom noch armoede, in gezondheid noch ziekte, 
totdat de dood ons zal scheiden; dat ik je zal liefhebben, dienen en respecteren; 
dat ik heilig met je zal leven en je trouw zal zijn in alle dingen, overeenkomstig het 
heilig Evangelie. 

Belofte van de bruid 
NN, ik verklaar hier voor God en zijn gemeente, dat ik je als mijn wettige man uit 
Gods hand aanvaard, en ik beloof dat ik je, met Gods hulp, nooit zal verlaten in 
goede noch kwade dagen, in rijkdom noch armoede, in gezondheid noch ziekte, 
totdat de dood ons zal scheiden; dat ik je zal liefhebben, dienen en respecteren; 
dat ik heilig met je zal leven en je trouw zal zijn in alle dingen, overeenkomstig het 
heilig Evangelie. 

Het was weer goed om die belofte te horen en mezelf eraan te herinneren. 
* We ontvingen onze man/ vrouw uit Gods hand. Doet God het fout?  Nee! 
* Ik beloof dat ik Gods hulp vraag om er altijd voor je te zijn als het goed gaat, maar ook als het moeilijk is.
* Ik kies met Gods hulp voor lief hebben! Dienen!  Respect tonen! Trouw! 

Hij is de bron van liefde 
We zongen het lied "Bron van licht en leven".  De voorganger vertelde dat het nu allemaal super mooi is de liefde. Maar dat we ook weten dat de liefde aangevuld moet worden. God is de bron van onze liefde. Want Hijzelf is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God!  
Een meisje stootte me aan. Juf, wat is een bron?  (Uh,  om dat zo snel en kort en stil uit te leggen, ik zat even met m'n mond vol tanden) 
In een woestijn kan het erg droog zijn. En soms is er een plekje waar je water kan putten. Daar komt water uit de grond. Dat borrelt omhoog. 
Ze knikte. Oja! ( Wat hou ik van die openheid van kinderen. Ze zetten je aan het nadenken.) 

Onze bron is niet de boosheid die we ervaren als er wat fout gaat...
Onze bron is niet het verdriet als er teleurstelling is...
Onze bron is niet die akelige situatie die we liever niet hadden gehad...

Onze bron is God. God,  Die ons al liefhad,  toen wij nog zondaars waren. Efeze 2. Zelfs toen wij nog zondaars waren... ( ik herhaal het even,  omdat het me keer op keer verwonderd)
Gods liefde is geen verhindering omdat we zondaars zijn. Het belet Hem niet om van ons te houden. Hij blijft Zijn liefde en genezing en vergeving aanbieden. Zijn liefde is eeuwig. Omdat Zijn liefde eeuwig is en nooit opraakt is Hij onze hulp, onze bron,  waaruit we liefde mogen putten. Vooral in tijden wanneer het droog en dor is.

Hij beloofd om er te zijn. Voor ons. Ook in tijden van vreugde. Ook in tijd van verdriet. Zijn Naam is Ik ben en Ik zal er zijn!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!