woensdag 23 maart 2016

Pascha vieren - drinkbekers

De laatste weken me verdiept in het Pascha wat de Joden vieren. Ook dit feest heeft de Heere Jezus gevierd. Wat moet het bijzonder zijn geweest voor Hem. Het was een heenwijzing naar Hemzelf.
Ik gebruikte een boekje wat geschreven is vanuit Joodse schrijver. De link werd niet gelegd naar de Heere Jezus,  maar wat kunnen we veel linken leggen door wat wij weten over de Heere Jezus.
Ter voorbereiding maakte ik deze lessen.


Tijdens de viering van het Pascha wordt er wijn gedronken. Uit vier bekers. Elke beker staat voor een belofte van God :

1. Ik zal jullie naar je eigen land brengen
2. Ik zal jullie uit Egypte bevrijden
3. Ik zal jullie God zijn
4. Ik zal jullie uit de slavernij verlossen

Onze sederschotel: 4 glaasjes 
Op 4 glaasjes heb ik met krijtstift de beloften van God op geschreven.

Lezen :
We lezen het stukje uit de Bijbel wat gaat over het Heilig Avondmaal en luisteren vooral naar het stukje waar het gaat over de drinkbeker.


Bespreken :
We pakken de glaasjes en lezen welke belofte er op staat. We proberen ze te verplaatsen naar onze situatie.
1. Naar welk land brengt God de Israëlieten? En naar welk Land zijn wij op weg? Mozes mocht Kanaän niet ingaan. Maar wel het hemelse Kanaän. Hoe zal het daar zijn?
2.Wat moesten ze in Egypte doen?  Ze waren slaven. Ook wij kunnen slaven zijn. Een slaaf van de zonde. God wil ons daarvan bevrijden! 
3. Ik zal jullie God zijn. God wil dat ook voor ons zijn. Nog voordat je bestond,  kende Hij jouw al.Hij heeft je gemaakt!  En Hij wil voor ons zorgen. We mogen naar Hem toe,  om hulp,  een gesprek,  vergeving... 
4. Verlossing van de slavernij. Het is niet meer nodig om naar de zonde te luisteren. God verlost uit die slavernij. Als we toch fouten of zonden willen doen,  mogen we aan deze belofte denken. Je bent niet meer slaaf van de zonde,  maar Kind van God. Leg de zonde af en kleed je met goedertierenheid,  barmhartigheid, liefde en geduld... 

De lege beker 
Er stond nog een lege beker op de sedertafel. Voor de Messias,  als Hij zou komen. In een verklaring las ik dat de Heere Jezus,  Die beker nam bij het laatste Pascha. Met die beker stelde Hij het Heilig Avondmaal in. Alsof Hij zei: Ik ben de Messias,  die jullie verwachten. 

Hij nam die beker en gedankt hebbende gaf hun die en zei: Drinkt allen daaruit. Dit is Mijn bloed, het bloed van het Nieuwe Testament,  hetwelk voor velen vergoten wordt,  tot vergeving van zonden.
( Mattheus 26:27-28)

Nog een drinkbeker
In Getsemane bidt de Heere Jezus of deze drinkbeker aan Hem voorbij mocht gaan.
Ook dat lezen we uit de Bijbel. ( Mattheus 26: 36-46)

Wat zat er in die drinkbeker?  Het was een beker van Gods toorn over de zonde. Een beker vol zonden. Hoe angstig was dat voor de Heere Jezus om te weten dat Hij die straf moest dragen?  En toch bad Hij: Uw wil geschiede!

Ik pakte twee glaasjes. In een glaasje deden we punaises. Dat zijn de zonden. Nog een glaasje met hartjes snoepjes. Welke zou jij kiezen. De Heere Jezus koos ervoor om onze zonden op Zich te nemen. In onze plaats. Zodat wij de liefdesbeker aan mogen nemen.



De Heere Jezus wilde de drinkbeker drinken 
Opnieuw komen we een drinkbeker tegen. Bij de gevangenneming. In Johannes 18:1-11 lezen we dat Petrus wil vechten voor de Heere Jezus. Hij grijpt zijn zwaard en slaat het oor van Malchus eraf. Petrus moet het zwaard terug doen. De Heere Jezus zegt: Den drinkbeker, die de Vader Mij gegeven heeft,  zal Ik die niet drinken?
Wij zouden deze drinkbeker niet kunnen drinken. De Heere Jezus deed het in onze plaats. 

Opnieuw met Hem drinken 
Tijdens de instelling van het Avondmaal zei de Heere Jezus: En Ik zeg u, dat Ik van nu aan niet zal drinken van de vrucht des wijnstoks tot op die dag, wanneer Ik met u deze nieuw zal drinken in het Koninkrijk mijns Vaders.
( Mattheus 26:29)
Totdat de Heere Jezus terug komt mogen we het Avondmaal vieren. En dan samen met Hem!


 

1 opmerking:

  1. Bedankt voor dit leuke idee om zo met de kinderen de betekenis van de drinkbeker te bespreken. Even een heel andere invalshoek, ik ga het idee onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!