zondag 5 april 2015

Wees waakzaam! ( wat is jouw taak?)

Deze blog schrijf ik op advies van mijn man. De laatste weken hebben we t regelmatig over zwakke plekken. Wat is het ' belangrijk ' om die te kennen van jezelf,  van je man. De duivel gaat rond en kijkt waar hij iets kan verslinden. Hij pakt je zwakke (of is het sterke) plek en speelt het uit. Wat is het belangrijk om je dan net als de Heere Jezus te toetsen aan Gods Woord.

Om het niet al te vaag te houden... Ik heb de Pabo gedaan. Mijn interesse ligt bij opvoeden. Ik lees graag over deze dingen en probeer het uit,  thuis of in de klas. Super leuk om te zien dat sommige dingen echt goed werken. En enthousiast als ik was deelde ik dat ook met m'n man.  Niets mis mee!

Tot...Ik zag dat het goed werkte en ik dacht : Als mijn man dat nu ook zou doen... En ik probeerde hem te pushen om t ook op die manier te doen. FOUT! Ik heb niet de taak gekregen om m'n man te pushen om op mijn manier onze kids op te voeden. Ik heb de taak gekregen om mijn man lief te hebben en niet om hem te beoordelen of hij wel of niet goed opvoed.
Misschien denk je wel hetzelfde als mij: Maar ik bedoel het echt goed...

Het werd voor mij steeds belangrijker. De kids luisteren echt als je t op deze manier doet!  Stiekem raakte ik in paniek als hij t anders deed. En of je kids dat merken. Als mijn man aan tafel mee at en hun vroeg om recht te zitten,  was ik bang dat ze t niet pikten op de manier waarop hij t vroeg. De kids "voelden " dat en luisterden dan ook inderdaad niet. Ze gingen alleen maar gekker doen.  Wat weer tot frustratie was voor mij. Want oh,  ik hou eigenlijk helemaal niet van een gespannen sfeer.  En welke vrouw wel? Het leek voor mij een bevestiging dat hij t inderdaad niet goed deed.

Totdat ik 1 Johannes 5:16 las.: Indien iemand zijn broeder ziet zondigen,  een zonde niet tot de dood,  die zal tot God bidden en Hij zal hem het leven geven.... Tja,  zo ernstig fout deed hij t niet, maar dat dacht ik toen wel. En nu ging ik bidden ipv me ermee te bemoeien. Want iets wat God me leerde wil ik toch uit proberen. Toen leerde God mij iets anders. Niet dat mijn man fout was,  maar dat ik m'n man niet de plaats gaf die hij nodig had. Niet hij was fout,  maar ik. Ik werd angstig als het anders ging als ik dacht dat het hoorde. God leerde mij om mijn angst voor een conflict aan God te geven. En God maakte mij rustig. Dat staat ook gewoon in de Bijbel. Kom tot Mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik geef u rust.  Ik had nog nooit gehoord dat iemand dat bad in zo'n gewone situatie,  maar nu leerde ik de waarde ervan zien. Het gevolg was dat onze kids ook rustig werden. Ze zagen dat papa het anders deed als mama, maar dat hij t zelfde bedoeld! En als mama niet in paniek raakt,  dan zij ook niet.

En nu dank ik God dat m'n man het anders doet,  dat m'n kids luisteren naar hem. En wat heeft een man dat ook nodig. Dat er naar hem geluisterd wordt. Hij geniet nu nog meer van de kids dan eerst.

En voor de kids? In het 5de gebod staat: Eer je vader en je moeder,  opdat je dagen verlengt worden. God zegent het luisteren naar je ouders. En dat mogen we ook stimuleren. Kids vinden het fijn om je blij te maken. Dus ook al begrijp ik het soms wel,  toch zeg ik dat ik blij ben als ze gewoon naar ons luisteren. En dat ik t knap vind als ze dat doen. En ook daar groeien ze weer van!

Wat zijn Gods geboden goed. Daar mag je je aan vasthouden. God zegent het echt als wij luisteren naar Zijn Woord.

Wat ik ook moest leren?  Dat we allemaal onze eigen taak hebben. God heeft dat keurig gesorteerd. Bijzonder dat een man dat ook zo in zich heeft. Als Hij gewaardeerd wordt, groeit hij. Zo heeft God dat echt bedacht. Als mijn man mij in de weg zou staan,  zou ik ook gefrustreerd raken. Daar had ik nooit aan gedacht. Maar zo waar!

De duivel probeert ons tegen elkaar uit te spelen. Zodat het beeld van God kapot gaat. Want man en vrouw samen vormen het beeld van God. En daarom is het belangrijk om daarin waakzaam te zijn.

Soms heb ik weer gedachten dat ik t eigenlijk beter weet als mijn man,  dat ik het beter weet als onze kerkenraad, als de juf van school, als de leiding van de JV...
Maar ik moet waakzaam zijn. En nu herken ik het als aanval van de duivel. Ik wil niet meer in slaap vallen en hen gaan beoordelen. Nu geef ik die fouten aan God. En soms zeg ik t tegen m'n man: Nu denk ik weer dat ik t beter weet,  maar jij weet 't het allerbeste!  We lachen samen om mijn foute gedachten. En dan bid ik of God hem of hen wijsheid geeft. ( Soms is het ook goed om het gewoon hardop te zeggen. Dan hoef je niet alleen te strijden tegen deze gedachten...)
Het is mijn taak om voor hen te bidden. En niet om hen te verbeteren. God is het die een ieder geeft wat ze nodig hebben. Ik kan met mijn gepraat en goed bedoelde adviezen God enorm in de weg staan. En wat is het bijzonder om te zien dat God het gebed wat ik in het verborgen heb gebeden,  verhoort! Laten we God niet in de weg staan,  maar Hem aan het werk laten.

Wat is jouw interesse?  Wees waakzaam en blijf bij jouw taak.  Als een verkoper ineens zwemles moet gaan geven gaat 't ook niet. We moeten leren om niet iemand anders een taak te geven die niet bij hem past. Bid of God jou wil laten zien wat jouw taak is. God wil jou bij die taak helpen. Zo wordt jouw gezin de plek waar Hij aan het werk is!






4 opmerkingen:

  1. Dank je voor deze les! Veel zegen voor jou en je gezin.
    Ik ben er van overtuigd dat God door gebed werkt en zoals je schrijft, je taak wil laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. What you're saying is completely true. I know that everybody must say the same thing, but I just think that you put it in a way that everyone can understand. I'm sure you'll reach so many people with what you've got to say.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I am extremely impressed along with your writing abilities, Thanks for this great share.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!