zondag 14 september 2014

God wil bij ons wonen/ Je bent kostbaar...(deel 3) gezinsmoment

Deze week hebben we elke dag een stukje gelezen over de Hogepriester. Wat blijkt daaruit opnieuw de liefde van God voor ons! We mogen echt Zijn liefelijkheden zien en onderzoeken in de tabernakel, bij de Hogepriester.


Het bovenkleed van de Hogepriester. Geborduurd in de 4 kleuren, met gouddraden erdoor heen. Wit; Hij is rein, Blauw; Hij komt uit de hemel, Purper; Zijn koningschap over de hele wereld, Hij heeft hen duur gekocht met Zijn bloed, Scharlaken; Zijn koningschap over Israel, Hij heeft hen duur gekocht met Zijn bloed. Zie ook voor de betekenis van de kleuren  mijn vorige blog over God wil bij ons wonen.

De kinderen worden wat ouder en hebben niet meer zoveel zin om te knutselen. Toch vind ik het zelf fijn om niet alleen door woorden herinnerd te worden aan Wie God is, maar ook door het zien. En het geeft nog aanleiding tot gesprek. Als we kijken naar de tabernakel dan zien we ook veel. Dat werd uitgelegd door de priesters. Dus ging ik deze keer lekker kleuren. Tegenwoordig zijn volwassen kleurboeken ook helemaal "in". Ik koos een kleurplaat van internet met bloemen. Het zijn vergeet-me-nietjes. Vond ik nog wel leuk ook, want God vergeet ons ook niet! Ik gebruikte de kleuren van het bovenkleed van de hogepriester. Terwijl ik aan het kleuren was dacht ik eraan dat Hij ook onze Koning is! Heerlijke gedachte. Hij zit op de troon en regeert! Hij houdt alles in Zijn hand. Soms mogen we net als Johannes even kijken in de hemel. Want daar zit Hij op de troon.



We keken naar de stenen op de schouders. Edelstenen, waar de namen in gegraveerd stonden van de 12 stammen. Hij draagt hen op Zijn schouders. We lazen het verhaal over de Goede Herder die zo voor Zijn schapen zorgt en hen op Zijn schouders draagt.

Het borstschild. In goud vervat  12 verschillende edelstenen. Met op iedere steen een naam.  We zijn kostbaar voor Hem. Hij kent ons ieder persoonlijk bij onze naam.

Tegenwoordig is het erg leuk om met andere vriendinnen dezelfde ketting te hebben. Het herinnert je aan een leuke en goede vriendschap. Zo denkt God ook aan ons. Je bent ontzettend kostbaar voor Hem. Hij draagt jouw naam op Zijn hart. We maakten een hanger van klei en prachtige kralen. Erg kostbaar. Zo kostbaar zijn wij. Als het droog is willen we het hangen aan het hart, wat ik een keer maakte van knotwilg-twijgen. Heeft al vaak iets aan gehangen.



Het borstschild was dubbel geslagen. Daarin zaten de Urim en de Tummim. Lichten en Volmaaktheden. Als je een probleem had kon je de Hogepriester om raad vragen. Dan kreeg je Licht en wist je hoe je moest handelen. Zo mogen we nu nog steeds naar de Heere toe gaan en Zijn licht vragen over onze moeilijkheden en vragen. Hij zegt Zelf: Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.( Psalm 32:8) We proberen daarom ook alles in gebed te brengen. Hij wil ons wijsheid geven. Denk ook aan Salomo.

Verder hadden we deze week gelezen over het blauwe kleed. Vanonder hingen vruchten in dezelfde kleuren en gouden belletjes. Ik maakte van kralen ook een soort vruchtjes en belletjes. Waar wijst dat op. De Heere Jezus kwam vanuit de hemel(blauw)  naar ons om in Zijn woorden ( belletjes, die hoor je) en werken ( vruchtjes) te laten horen en zien dat Hij van ons houdt en ons behoudt op het oog heeft.



Samen hebben we gekeken en geluisterd naar deze mooie betekenissen. Wat onze kids nu wel erg leuk vinden is een lied erbij zoeken. En dat is ook een taak bij de priesters. Liederen zingen, muziek maken voor God. Ze kwamen met een cd van " Wie ben jij?". Daarop staat het lied "Briljant". Gaat over een stukje glas wat zo kostbaar is voor de kunstenaar. Zo kostbaar zijn wij ook voor God!

Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods hand



We praten er nog over wie er "kostbaar"zijn voor ons. Dat zijn onze papa en mama, broers en zusjes, onze verdere familie, onze vrienden, onze gemeente. Kostbaar, iets om voorzichtig mee om te gaan, om van te genieten. Geniet zo van iedereen om je heen. Samen genieten dat we ook zo dichtbij aan Gods hart mogen zijn. Wat is dat geweldig. Onze kids zingen dit lied ook graag. Met zelfverzonnen gebaren. Dat zijn voor ons ook kostbare momenten. Momenten om te genieten...

Ik wens jou die dit leest ook van die Kostbare-Geniet-momenten toe voor deze week! En weet dat jij zo Kostbaar bent dat Hij jou op Zijn hart draagt! En op Zijn sterke Schouders!




1 opmerking:

Leuk dat je m'n blog hebt gelezen! Je reactie is van harte welkom!